Natanja Fase

HOME    VOLGENDE
line decor

Preconceptioneel

Het overgrote deel van de kinderen wordt gezond geboren; 3 tot 5 procent wordt geboren met een aangeboren afwijking. Zo’n afwijking kan ontstaan door erfelijke invloeden of door invloeden van buiten. Bij veel aandoeningen gaat het om een combinatie van beide. En vaak blijft onduidelijk wat de oorzaak is geweest.

Erfelijke aandoeningen zijn niet te voorkomen door een gezonde levensstijl. Maar als je een kinderwens hebt en al voor de zwangerschap laat weten dat er een verhoogd risico zou kunnen zijn heb je nog tijd om keuzes te maken.

Daarom is het nuttig om voor het zwanger worden te checken of er een verhoogd risico is om een kind met een aandoening te krijgen.

Checklist

Als je één van de onderstaande vragen met ja beantwoordt, neem dan voordat je probeert om zwanger te worden contact op met de verloskundige of huisarts . Als het nodig is, zal er een verwijzing naar een klinisch genetisch centrum voor een uitgebreid gesprek en eventueel een erfelijkheidsonderzoek plaatsvinden.

• Hebben jij of je partner een aangeboren afwijking of ernstige chronische ziekte?
  • Zijn jullie familie van elkaar?
  • Heb je al een kind met een afwijking, of een kind dat zich niet normaal ontwikkelt?
  • Heb je ooit een zwangerschap laten afbreken vanwege een aangeboren afwijking?
  • Heb je meerdere miskramen gehad?
  • Zijn er in de familie kinderen dood geboren of jong overleden?
  • Zijn er kinderen in de familie met een ziekte of afwijking waarvan de oorzaak niet bekend is?
  • Zijn er familieleden die zwakzinnig zijn, taaislijmziekte hebben, een stofwisselingsziekte, een spierziekte, een open rug, een aangeboren hartafwijking, een psychiatrische aandoening, de ziekte van Huntington of het syndroom van Down?
  • Liggen je genetische wortels in Azië, Afrika of het Middellandse Zeegebied?
  • Heeft een van je familieleden een aangeboren afwijking?
    Loop het rijtje af:

- Jullie wederzijdse ouders
    - Hun broers en zussen (dus jullie beider ooms en tantes)
    - Hun kinderen (je neven en nichten)
    - Je beider grootouders.
    - Jullie beider broers en zussen
    - Hun kinderen (je neefjes en nichtjes).

Wanneer u vragen heeft of een vrijblijvend informatief gesprek wilt kun u contact met ons opnemen voor meer informatie.

Voor meer informatie kunt u terecht bij :www.erfocentrum.nl