Natanja Fase & Glenda van Ringelenstijn

06-51272120

 
line decor
  HOME    VORIGE    VOLGENDE    
line decor
   
 
Zwangerschap en voeding

Voeding tijdens de zwangerschap

Gezonde voeding:
Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Eten voor twee is niet nodig. Lijnen tijdens de zwangerschap is niet verstandig. Verse groenten en fruit zijn belangrijke leveranciers van vitaminen, mineralen en vezels. Het is belangrijk om de verse groentes en fruit goed te wassen.

Toxoplasma:
De toxoplasma parasiet komt voor in rauw vlees, maar ook op rauwe groente en in ontlasting van katten (niet in de ontlasting van andere huisdieren). Laat daarom tijdens de zwangerschap de kattenbak door iemand anders verschonen. Is dat niet mogelijk, gebruik dan handschoenen en was deze voor het uittrekken (of gebruik wegwerphandschoenen). Gebruik om dezelfde reden ook handschoenen tijdens het tuinieren en was daarna de handen.
Verhitten van vlees en groente neemt het risico weg, ook invriezen (minstens tot -20°C) is afdoende. Het wassen van groente vermindert het risico, maar sluit het niet helemaal uit.

Listeria:
Risicoproducten zijn vooral rauwmelkse zachte kaas (zoals rauwmelkse varianten van camembert en brie) en vacuümverpakte gerookte zalmfilet. Ook bij vacuümverpakte gerookte zalm bestaat de kans dat een besmetting met de listeriabacterie schade aanricht als de gerookte zalm lang bewaard wordt. Omdat het lang bewaren van lang houdbare gekoelde producten (zoals kant-en-klaarmaaltijden en salades) altijd een zeker risico met zich meebrengt, is het beter deze producten snel na aankoop te eten.
Het is belangrijk producten die gekoeld bewaard moeten worden, ook werkelijk koud te houden en zo kort mogelijk te bewaren. Op de verpakking van kazen die beter niet gegeten kunnen worden staat: au lait cru, of ongepasturiseerd.

Vitamine A:
Kan in hoge hoeveelheden schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Dit zit oa. in lever en lever producten. Omdat lever zeer veel vitamine A bevat, is het beter dit tijdens de zwangerschap te laten staan. Eén boterham belegd met 15-20 gram van een product dat lever bevat, zoals paté, leverworst of Hausmacher, kan geen kwaad. Ook met multivitamines moet je oppassen. Wanneer je dit graag wilt gebruiken neem dan een multivitamine die geschikt is voor de zwangere vrouw

Overige producten:
Kwik; Het is wel verstandig terughoudend te zijn met het eten van roofvissen zoals zwaardvis, haai, koningsmakreel en (verse) tonijn. Dit geldt vooral voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden.Twee porties tonijn uit blik per week is geen probleem, omdat die afkomstig is van kleine (jonge) vissen. Het 2x in de week eten van vette vis of inname van visolie is gezond voor de zwangere vrouw.
.
Koffie en thee: In koffie zit cafeïne. Aangeraden wordt om niet meer dan 3 koppen koffie per dag te drinken. Voor thee en cola wordt aangeraden om theïne vrije thee te gebruiken en cafeïne vrije cola.